4 Nisan 2012 Çarşamba

MIHEMEDÊ İSMAL'İN ANISANA KÖR HÜSEYİN PAŞA’NIN İNTİKAMI

Uzun firari ve sürgün yıllarından sonra memleketlerine dönen Hüseyin paşa ailesi, 22 yıldır sahipsiz kalan ve çoğu devlet tarafından satılan mülkiyetlerinin problemleriyle uğraştılar. Bu sorunların nispeten halinden sonra, sıra Hüseyin paşanın intikamının alınmasına geldi. 
Musa Anter suadiye’ki evinde bana;



—Medeni’nin öldürülmemesi için Sağlık bakanı Yusuf Azizoğlu tarafından Nadir beye gönderildim. Nadir bey; Bana böyle bir kararı tek başına veremeyeceğini, bunun için aşiret ileri gelenleriyle görüşmesi gerektiğini, bu görüşmelerden sonra kendisine gereken cevapı verebileceğini söyledi. Geri dönüp gittim. Birkaç ay sonra, tekrar Yusuf Azizoğlu tarafından Nadir beyden yanıt almak için gittim. Nadir beyin Patnos’ta olmadığını söylediler. Daha sonra 1962 de ben tutukluyken medeni’nin öldürüldüğünü gazetede görünce Nadir Beye neden ulaşamadığımı anladım. Evet, Medeni’nin ölüm kararı verilmişti, Nadir beyin, bana görünmemesinin nedeni oydu. 
1962 de medeni’nin öldürülmesini ateşleyen başka bir gelişme oldu. Bu konuda, Hirişo köyü imamı Mele Hadi Koç şunları söylüyor; 
15 Nisan 1962 de ben, Hüseyin Paşa’nın akrabalarından Hirişolu Mustafa yiğit, yeğenleri şeyh Adil sinoğlu ile birlikte 26 kişi hicaza gitmek için Erzurum’a ordan da çavuşoğlu otobüs firmasıyla Ankara’ya gittik. Cumhuriyet tarihinin 2. hac kafilesiydik. Ankara Ulus( dışkapı) da örnek otele yerleştik. Muşlu medeni bey ve arkadaşlarıda aynı otelde kalmaktaydılar. Amcam mele vehit ile Mele Evduleziz medeni’yi otelden alıp ulusta Hale yakın Abdullah oteline götürdüler bu otelin şimdi ki adı Erzurum otelidir.
O tarihte pasaportlar ankara’dan veriliyordu. Merhum Şeyh Adil Sinoğlunun pasaport işlemlerinde sorunlar çıktı. Bu sorunun çözümü için şeyh adil ile hacı Mustafa yiğit birlikte Ankara valiliğine de bululanan milli birlik komitesi üyesi emekli Albay Lütfi hancıoğlu’na gittiler. Lütfi Hancıoğlu seçimde Hüseyin Paşa’nın torunu Ali Erhan’la birlikte CHP den ağrı milletvekili adayıydı. Seçimi kaybedince de Merkez Valiliğine getirilmişti. Medeni Bey’de Aynı seçimde Muş’ta CHP den aday olan Albay Mehmet Beleği ziyarete gitmişti. Medeniyle burada karşılaşan merhum Şeyh Adil Sinoğlu Medeni beye bir tokat atıp sen bunu bir kurşun olarak kabul et der. Bu kavgayı zamanın medyası büyük bir ihtimalle milliyet gazetesi; Medeni’nin Hüseyin paşa’nın torunları tarafından öldürüldü şeklinde duyuruldu. Sinoğlu; haca gidemedi, bu olayı Nadir bey; Paşa yeni öldürüldü şeklinde değerlendirdi ve harekete geçti.
Pek çok yerde hüseyin paşa’nın kız kardeşinin oğlu olduğu şeklinde biliniyor. Oysa Mıhemed İsmail beyin, İsmail bey Ahmet beyin, Ahmet beyde Sultan beyin oğludur. Sultan beyde Hüseyin paşanın kardeşidir. Yani baba tarafından Hüseyin paşanın torunudur. 



Mıhemed, bu işe gönüllü talip olur. Babası Erciş kuşatmasında şehit olduğunda o henüz üç yaşındaydı ve o babanın tek çocuğuydu. Küçük yaşta yetim kalan Mıhemed Nadir ve Mehmet beylerin yanında kalmaktaydı. Nadir bey; Mıhemedin tek başına bu eyleme gitmesine karşıydı. Hüseyin paşa ile birlikte şehit olan ağabeyi Abdullah beyin çocuklarından ya da torunlarından birisinin de Mıhemed’e refakat etmesini istedi ve Abdullah beyin oğlu Hamza beyi bu konuda görevlendirdi. Fakat öyle olmadı Mıhemed tek başına gitti. Bundan sonrasını Mıhemed’den dinleyelim;



“Medeni’yi öldürme olayını üstlendikten sonra, hasadımı yaptım evimin kışlık ihtiyaçlarını gördüm. Anneme kararımı anlattım. Hakkını helal etmesini isteyip elini öptüm. Ailem ve çocuklarımla vedalaşıp Patnos’a gittim. Amcam Nadir beyle bir araya geldik. Yanımda götüreceğim silahı birkaç silah içinden defalarca deneyip seçtik. Yanıma aldığım silah Hacı Hüsnü’nün oğlu Cemil’in tabancasıydı. Artık hazırdım. Nadir beye hazır olduğumu söyledim. Nadir beyle birlikte çarşıya çıktık.



Nadir bey;
—seni yalnız gönderemem bende geleceğim dedi.
Bende;
—amca senin bütün hayatın dağda ve cezaevinde geçmiş, 55 yaşındasın bu yaşta böyle bir görev sana düşmez dedim.



Nadir bey kızdı;



_oğlum beraber gideriz, Medeni’yi öldürdükten sonra ırak’a Mele Mustafa’nın yanına gideriz. Orda komutan oluruz. Diyerek, gelmekte ısrar etti.
Çarşıdan pıra-reşe kadar birlikte yürüdük. İlle de benimle geleceğinde ısrar ediyordu. Ben kabul etmeyince de kızıp, azarlıyordu. Neticede kendisiyle gitmeyi kabul etmeyeceğimi anladı. Sonra;
_bu işi erteleyelim seni yalnız gönderemem dedi.
Ben de 
—hayır, ben kararımı verdim. Annem ve çocuklarımla vedalaştım. Artık geri dönmem dedim.

Nadir bey;



—sen bir babanın tek çocuğusun bu büyük bir haksızlık olur, yanlış yaptık
O esnada bir minibüsün geldiğini görünce, elini tutup öptüm, gözleri doldu. 
Zar zor
—yolun açık olsun diyebildi. Ben minibüse binerken arkasını döndü. Ulu çınar, Ağrı aslanı “bave_fereşke” ağlıyordu.



Minibüsle Malazgirt’e gittim. Orda eski bir arkadaşım vardı. Onu rehberlik yapması için yanıma aldım, birlikte Bitlis’e gittik. Bitlis’ten bir minibüsle muş’a gidiyorduk. Seyahat esnasında minibüsteki biriyle sohbete başladık. Muş’a neden gittiğini sordum.
_muşta bir tutuklumuz var. Medeni beyi görüp tahliye ettirmeye çalışacağız dedi. Ben;
_evet, Medeni beyin halledemeyeceği hiçbir iş yoktur. Sizin işinizi ondan başkası çözemez, Hüseyin paşa gibi birsini öldüren bir yiğittir dedim. Bu sözüm onların hoşuna gitmedi. 
_Hayır, o konuda haksızdı Hüseyin paşayı ihanetle öldürdü.



Benim amacım onların vasıtasıyla medeni’ye ulaşmaktı. Sonra şoföre;
_Medeni beyin köyü Muş’a varmadan şu dağların eteğindeymiş. Köyüne uğrayıp orda olup olmadığını soralım dedi. Bende araya girerek;
_evet, köye uğrarsanız daha iyi olur. Evine gitmeniz işinizle daha çok ilgilenmesini sağlar bizimde acelemiz yok, hem bizde kendisini ziyaret etmiş oluruz dedim. 
Şoför işinin olduğunu söyleyip kabul etmedi. Çok uğraştık şoförü ikna edemedik. Muş’a gittik.



Muş’a daha yeni inmiştik, Medeni’yi hiç görmediğim halde, karşıdan gelen birinin o olduğunu anladım. Arkadaşıma;
_bumu diye sordum
Arkadaşım cevap vermedi. Daha sonra bir kahveye oturup çay içiyorduk, bu kez az önce gördüğüm kişiyle benzer birini gösterip bumu diye sordum. Arkadaşım;
_arkadaşım sen bu işi beceremeyeceksin evine dön diyince, artık o ilk gördüğümün Medeni olduğuna emin oldum. Kendisine teşekkür edip harçlığını verdim gitti. Öğlen vaktiydi, bir lokantaya gittim, yemek söyledim ne yaptımsa bir lokma bile yiyemedim. Aç olmama rağmen boğazımdan geçmiyordu.



Oradan kalkıp camiye gittim. Namaz kıldım, sonra Kuran_ı Kerim’i aldım dua ettim.
_Allahım, ben dedemin intikamını almak için geldim. Eğer Medeni Bey dedemi haklı bir sebeple öldürdüyse, onu öldürmeyi bana nasip etme. Ama eğer haksız yere dedemi öldürdüyse onu öldürmeyi nasip et dedim. Kuran-ı Kerimi öpüp yerine koyup, camiden çıktım. Çarşıda yürürken iki Patnoslu tüccar gördüm. O yıllarda Patnoslu hayvan tüccarları, hayvanlarını muş’tan trenle naklediyorlardı. Kendimi onlara göstermemeye çalıştım. Daha sonra medeni beyi karakolun bahçesinde otururken gördüm. Cami de karakolun yanındaydı. Medeni bey, kalkıp caminin tuvaletine gitti. Bende peşinden gittim. Tuvaletler doluydu. İkimizde boşalmasını bekledik. Boşalınca, medeni tuvalete girmeye yeltendi, ben ondan önce davranıp içeri girdim. Hiddetle;
—teres dediğini duydum.
Tuvalette tabancamı kontrol ettim. Zaten daha önce mermiyi hazineye sürmüştüm.
Kontrol edip çıktım. Elimi yıkayıp Medeni beyin çıkmasını bekledim. Çıktı abdest almak için ceketini çıkarmak üzereyken kendisine seslendim;
_beni tanıyor musun? Sen dedemi namazın üzerinde öldürdün, bende seni öldüreceğim dedim. Ben bunları söylerken o hiddetle;
—teres diye haykırıp silahına davrandı. Ama ben hazırlıklıydım,. O daha çeketini tam çıkarmamıştı. Silahını çekmesine fırsat vermeden, göğsüne iki el ateş ettim. Düştü, karakol çok yakındı. Polisler bahçe kapısını tutular, yolu açmaları için havaya birkaç el ateş ettim, kaçıştılar. Birkaç adım attıktan sonra aklıma ölmemiş olabileceği geldi. Geri döndüm. Dizleri üzerine yüzükoyun düşmüştü, ensesine bir el daha ateş edip süratle kaçtım. Son derece süratli koşabiliyordum. Koşarak muşu terk ettim. Yolu iyi bilmediğim için kaçış imkânı olmayan bir yerde kıstırıldım.



Teslim ol çağrılarına ancak savcı gelirse teslim olabileceğimi söyledim. Uzunuca bir süre teslim olmadım. Daha sonra savcının geldiğini söyleyip, silahımı atıp çıkmamı istediler. Tabancama dolu bir şarjör sürüp ayağa kalktım. Savcının gelip beni alabileceğini söyledim. Bütün ısrarlarına rağmen tabancamı atmadım. Neticede savcı ile birkaç asker ve polis gelip beni aldılar, birkaç askeri araç birden getirilerek beni birisine bindirdiler. Silahım daha da elimdeydi. Gidinceye kadar yol kenarında ki evlerden araçların üzerine taş yağdı.



Beni emniyete götürüp yoğun bir işkenceyle sorguladılar. Ayak tırnaklarımı çektiler. Beni bu olaya kimlerin azmettirdiğini söyletmeye çalışıyorlardı. Nadir ve Ali beyin üstünde çok durdular ama ben direndim. Olayı kendi kararımla gerçekleştirdiğimi söyledim. Bir ara Medeni Bey sağdır, gelip senden hesap soracak dediler. Daha sonra, ben yalnızken hapishane müdürü yanıma gelip, zincirlerimi çözüp, gözlerimden öperek;
_*sen hepimizin onurunu kurtardın. Merak etme, Medeni olay yerinde öldü dedi. 



Olaydan sonra Ali Bey, mıhemedi güvenilir bir yere aldırmak için Ankara’ya, o tarihte başbakan olan İsmet İnönü’ye gider. İnönü, medeni beyin öldürülmesine çok kızar. Bunun üzerine Ali Bey, sağlık bakanı Yusuf Azizoğlu’na ve Adalet bakanına gidip, Mıhemedi Sıvas cezaevine aldırır. Mıhemed,. Ecevit’in 1974 affında hapisten çıktı. 28–2–2012 tarihinde vefat etti.

Kemal Süphandağ

23 yorum:

  1. Babam çok anlatırdı Kör Hüseyin Paşa diye... Çok mert bir insandır derdi... Burada bunları okumak çok güzeldi. Bu arada ben Rus savaşı'ndan sonra Anadolu'ya göçen 93 muhaciriyim. 93 muhacirlerine Kör Hüseyin Paşa çok yardımda bulunmuştur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel bir yalan. Tarihsel gerçekleri çarpıtılmış bir şekilde yazıp ucuz kahramanlık yapmak ancak bu şekilde olur. Kör hüseyin Paşanın geçmişi tamamen kendi milletine ihanet ve zulüm ile geçtiğini bütün tarihi kayıtlar ile sabittir. Medeni beyin babasını kahpe ce zehirler kürt hareketine balta vuran bu hain medeni bey 15 yaşında iken bunu öldürür. Bunlarda kiralık katil tutup medeni beyi arkadan 2 el ateş edip kaçmış. Bu kadar yalana gerek yok

      Sil
    2. Ekrem Ay Sanki Senin Bi yerinde Yara Kalmıs Ne dersin Yoksa Sen Onların Torunumusun

      Sil
    3. medeni bey demiyorum medeni kahpece hüseyin paşayı öldürmüştür.ve intikamını mehmedı ismail mertçe ve erkekçe muşun göbeğinde kendi aşireti içinde almıştır.

      Sil
  2. Babam çok anlatırdı Kör Hüseyin Paşa diye... Çok mert bir insandır derdi... Burada bunları okumak çok güzeldi. Bu arada ben Rus savaşı'ndan sonra Anadolu'ya göçen 93 muhaciriyim. 93 muhacirlerine Kör Hüseyin Paşa çok yardımda bulunmuştur.

    YanıtlaSil
  3. paşa kendi çocuklarına ayırt etmeden koruma olarak Medeni beye nöbet tutturmuş aslında kahpece paşayı sırtından vuran o ajan paşayla eş değer değildi ancak hizmetini yapıyormuş Muhammedi İsmail beyin erkekce 38 sene kimsenin cesaret edemediği yiğitliği yapmıştır.Medeniyi arkada iki el değil önde göğsüne bu hesabı sorarak ateş etmiştir.(Kimse şerefsizlik yapmasın doğru bilgi yazsın).Seyfettin BULUT.

    YanıtlaSil
  4. Dedemİzin intikamı alındı medeni bey ihanet etti ve cevabını aldı

    YanıtlaSil
  5. Medeni kahpece hüseyin paşa yı şehit etti çarpitma diye bir sey yok

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kahpece öldürmedi kıssasa kıssası yetine getirdi medeni beg babasının intikamını aldı

      Sil
  6. 2012 2019. Medenî atatürk inandı inanmicakti . Atatürk bu adamı kandırdı kör hüseyin paşayı öldür seni komutan yapacam dedi . Medenî kör hüseyin paşamızı namaz üstünde öldürünce . Atatürk sen. Kürt halkına ihanet ettin. E ben seni komutan yaparsam sen benim devletimde ihanet yaparsın dedi ve medeni yi hic bir mükafat vermeden memleketine gonderir.
    Bu hikayeden şöyle bir ders çıkartın kimsenin ipiyle kuyuya inilmemeli yok kurtmus yok turkmus
    Nuar eskidendi . Şimdi türk kurt kardeştir bunları bozan medeni gibi insanlar kalleştir. Hepimiz kardeşiz hepimiz allahın huzuruna tertemiz ama günahlarımızla ve sevaplarimizla cikacagiz

    YanıtlaSil
  7. Etkileri ve sonuçları itibari ile kişilerin yerini belirlediğinden dolayı Kör Hüseyin Paşa’nın Yerini belirlemek te yine de tarihe kalmıştır.Tavrı ve davranışları ile bazen Osmanlı bazen Tam bir Kürt Paşası…



    Kaç kez isyanlara bizzat önderlik etmesine rağmen.Organize gelişen Şeyh Sait isyanına destek vermeyerek kürt’lerin tepkisini çeken bir bir kürt. Netice itibari ile kendi kuralları içinde yaşadığı için ne vazgeçilen ne de sahip çıkılan bir tarihi kişiliktir KÖR HÜSEYİN PAŞA. Cumhuriyet dönemi ile birlikte Hüseyin Paşa'nın ulusal ve yurtseverlik duyguları ağır basmaya başlamıştır. Sürgünde bulunduğu Kayseri'den kaçarak Ağrı dağına ulaşmaya çalışmıştır. Öldürülmesi o dönemde büyük bir talihsizlik ve Kürtler için kayıptır. Ağrı dağına yetişseydi tarihin akışı değişebilirdi. İhsan Nuri Paşa yalnız kalmış kolu ve kanadı kırılmıştır. Hüseyin Paşaya Allah rahmet etsin mekanı cennet olsun.
    Medeni'ye gelince medeni ve ailesi Kürt değildir. Kürtlerin içine yerleştirilmiş bir arap ailesidir. Osmanlı döneminden itibaren sürekli devlet tarafından desteklenmiş, yaptıkları zülümler, talanlar (özellikle ermenilere karşı)görmezden gelinmiştir. Medeni'nin babası Hacı Musa beyin Muş'un nok (otaç) köyünü yakması, Ermeni kızı Gülo'ya yaptığı zülümler Kürt dengbejlerce yakılan ağıtlarla dile getirilmiştir. Muş ve Bitlis yöresinde bu aileyi hiç kimse sevmez. Kendi dönemlerinin korubaşlarıdır bir nevi. Kerem Aşık MUŞ

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hadi lan ordan Kürt değilmiş dediğin ailenin kurdilik konusunda tırnağı olamazsınız.

      Sil
  8. Değerli takipçiler, yorumlarımızı hamasi söylemlerden ziyade, objektif bilgilere dayandırırsak çok daha faydalı olur diye düşünüyorum. Kerem Aşık tarafından yapılan yorumlar büyük oranda gerçek bilgilere dayanmaktadır.
    Kör Hüseyin Paşa Hayderanlı Aşireti’nin reisi ve Hamidiye Alayları Patnos Komutanıdır. Kendisine özgü bir kişiliğe sahiptir. Agıri, Patnos, Tutak, Erciş, Adilcevaz ve Diyadin’i kapsayan geniş bir coğrafyada etkin olmasına karşın halka karşı baskı ve zorbalığından söz edilemez. Hamidiye Alay Komutanı olarak “Rus Kazak Birlikleri” ile girdiği çatışmalarda büyük başarılar kazanmıştır. Aynı dönemde Hınıs, Karayazı ve Tekman bölgesinde bulunan ve Kolağası Kerem Bey komutasında kurulan Hesenan Aşireti mensuplarından oluşan Hamidiye Alayının uyguladığı gerila taktikleri hem Ruslara darbe vurmuş hem de Rus’ların Diyarbakır’a ilerleyişini durdurmuştur. Yine aynı dönemde emrinde 300 silahlı adamı bulunan Mutkili Hacı Musa Bey ve değişik bölgelerde hemen hemen tamamı aşiret reisi, bey ve ağa’lardan oluşan çok sayıda Hamidiye Alay Komutanları emirlerindekilerle Rus birliklerine karşı savaşmıştır. Ancak Hacı Musa Bey’i diğer Hamidiye alay Komutanlarından ayıran bir özellik vardır. Hacı Musa Bey bilinenin aksine Kürt değil Arap bir aileye mensuptur. Gücü ve nufüzu tamamıyla devletle olan ilişkilerine ve zorbalığına dayanmaktadır. Gerek Kürtlere gerekse Ermenilere büyük zulümler yapmıştır.
    Musa Bey, Ermenilere karşı tutumuyla Osmanlı’ya Ermeniler aleyhindeki tutumunu sivil Kürtlere yükleme imkanı veriyor. Osmanlı, bundan memnun kalıyor ve onunla ilişkisini geliştiriyor.Osmanlı’nın bilgisi dahilinde Hacı Musa Bey’in Ermenilere yaptığı zulümler hep Kürtlere yükleniyor. Bu da Ermenileri yok etme kararı alan İttihat ve Terakkicilerin işine geliyor. Musa Bey sadece Ermenilere değil Kürtlere de zulmediyor. Devletle olan derin ilişkilerinden ötürü hep kayırılıyor. Musa beyin zulmü dengbejlerin türkülerine konu olduğu gibi, kitap konusu da olmuştur. “Gülizar’ın Kara Düğünü” adlı kitapta Hacı Musa beyin zulm ve zorbalığı detayları ile anlatılmıştır. Kürt Dengbejler “Ermeni kızı Gülo’ya” yapılan zulmü,
    Wayê! wayê! wayê! wayê!
    Berf dibare tevî bayê,
    Hecî Müsayê min nekuje ez güne me,
    Tu Kurmanci ez File me,
    Tu serê min kurki bi gizana
    Goştê min bidî ber kerpetana,
    Ez serê xwe nadim li ser balgîyê Musulmana.
    Way! Way! Way! Way!
    ............
    Tipi şeklinde kar yağıyor,
    Haci Musa öldürme beni,
    günahım,
    Sen Kürt ben Ermeniyim,
    Başımı usturaya da vursan,
    Etimi kerpetenle koparsan da,

    Cümleleriyle dile getirmişlerdir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yalan yanlış bilgiler le milleti zehirlemeyin hacı musa bey arap değildir muş kadısı mirza beyin oğludur kürt oğlu kürt tür biraz daha derine inecek olursak akrabalıkları bile vardır ve medeni bey babasının intikamını almıştır hacı musa beyin mezarı suriye kamışloda olmasının sebebi orada hüseyin paşa tarafından mala haco da zehirleerek öldürüldü

      Sil
    2. Haci musa bey kesinlikle kurttur ve kurtluguyle taniniyor ikincisi haci musa bey olmasaydi ermeni cetesi mus halkina buyuk zaiatlar verebilirfi

      Sil
  9. Rusya ve İngiltere başta olmak üzere yapılan baskılar sonucunda Hamidiye Alaylarının kaldırılması amacıyla Meclis toplanmış, Aşiretler bunu kendilerine açılan bir savaş olarak kabul etmişlerdir. İttihat ve Terakki ‘nin Alayları merkezi orduya katma kararı ise merkezi ordu ile Aşiretler arasında kırılma noktasını oluşturmuştur. Ruslara karşı yapılan başarılı savaşlara karşın Hamidiye Alaylarının kaldırılması kararı aşiret reisi, ağa ve beylerin bir kısmında Kürt Ulusal bilincini gelişmesine neden olmuştur. Bu dönemde ulusal bilinç ve duyguları öne çıkanlardan biri de özgün bir şahsiyet olan Hüseyin Paşa’dır. Hüseyin Paşa’nın Şeyh Sait Ayaklanmasına destek vermemesi Kürtlerin tepkisine neden olmuştur. Buna rağmen Şeyh Sait Ayaklanmasından sonra Kör Hüseyin Paşa, Hacı Musa Bey de dahil hemen hemen bütün aşiret ileri gelenleri, ağalar, beyler ve şeyhler sürgüne gönderilmiştir.
    Oysa Hacı Musa Bey` Mustafa Kemal`le dostluk kurmuş ve Erzurum Kongresine Davet edilmişti. Ama bu dostluk boş çıkar; Hacı Musa Bey, kendisi gibi Şeyh Sait Ayaklanmasına katılmayan Kör Hüseyin Paşa ile birlikte Kayseri yöresine sürülür. Kıyama katılan ailelerin bütün acılarını o da çeker. Ama yetmez. Oradan Kör Hüseyin Paşa ile birlikte Suriye’ye kaçarlar. Xoybun etrafında toplanmaya başlarlar. Daha önceki ayaklanma ve isyanlar hep Kürt ağa ve beyleri tarafından başlatılmıştır. Xoybun ilk defa Kürt aristokrat, aydın ve köylü sınıfını bir araya getiren çatı örgütü şeklinde ortaya çıkmış ve lokal hareketler yerine ulusal bir hedefe yönelmiştir. O sırada Ağrı Dağı İsyanı devam etmektedir. Hüseyin Paşa büyük ihtimalle Xoybun’un aldığı kararla, İhsan Nuri Paşa’ya yardım etmek üzere Ağrı dağına gitmek üzere yola çıkarlar. Yanında kendi oğlu, yeğeni, Hacı Musa beyin oğlu Medeni ile Medeni’nin 2 adamı da vardır. Geniş bir nufüza sahip olan Hüseyin Paşa’nın Ağrı Dağına ulaşması Kürtler için hayati öneme sahiptir. Bunu bilen devlet Medeni ile gizlice anlaşır. Hüseyin Paşa’nın öldürülmesi karşılığında Medeni ve ailesine özel af ve imtiyaz vaat edilir. Yolda dinlenme esnasında namazın üstünde Medeni Hüseyin Paşa’yı öldürüp Van sınırından Türkiye’ye giriş yapar ve devlet yetkileri tarafından karşılanır. Medeni ve ailesi af edildiği gibi sürekli devletten de imtiyaz görür. İl Genel Meclis üyeliği yapar, bütün devlet dairelerinde imtiyaz görmüştür. Ben Muş Merkez’de büyüdüm bu hususu tarafsız bir çok kişiden dinledim. Hüseyin paşa’nın öldürülmesi bütün Kürtlerde olduğu gibi Muş ve Bitlis yöresinde de tepki ile karşılanmıştır. Muş halkı bu aileye sürekli güvenilmez olarak bakmış ve tepki göstermiştir.
    Medeni beyi vuran “Mıhemedi İsmail beg” Muş merkezde bulunan Alaattin Bey Camisinin abdesthanesinde, “Ben Hüseyin Paşa’nın torunuyum, dedemin intikamını alıyorum” dedikten sonra göğsüne sıkmıştır. Bunu aynen böyle babam dahil onlarca kişiden dinledim. Çok yakın bir akrabam Sivas cezaevinde Mıhemedi İsmail beg ile beraber uzun yıllar hapis yatmıştı. Mıhemedi İsmail beg’den hep övgü ile bahsederdi.
    Bu konuda yazılacak çok şey var ama sanırım bu kadarı yeterli. Hüseyin Paşa’ya rahmet diliyorum, mekanı cennet olsun. MUŞ

    YanıtlaSil
  10. Gundê me û gundê medenî cîranê hev in malbata medenî sîxûrên dewletê bûne mîna cerdewanên ku vêgav li Kurdistanê kuçiktîya dewletê dikin bavê medenî musa beg mirovekî zilimkar û nebaş bûye li Kurdan û Ermenan gelek zilm kirine bapîrê min hertim bi wan re şer kirîye.
    Ez ji gundê Duz Marnîkê me nevîyê Hecî Seîd Axayê Seyfo Axa me.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Wez jıtera sond bıxwom bı mehloba kurané tu vırra dıki küçık ye mezın bavu kaletebun we kaléte ne yé şéré bu

      Sil
    2. Gundé we gışki ceşın kalete gış dızın bej va vırraye

      Sil
    3. Medeni kahpelik yaptı ve cevabını da aldı

      Sil
  11. Lütfen yorumlarımızda hakaret ve küfüre yer vermeyelim. İnsanları aydınlatacak gerçek bilgiler yazarsak daha anlamlı olur. Bu tarihi şahsiyetlerin anısına saygılı olmalıyız.
    Hacı Musa Bey ailesi kesinlikle Arap'tır. Hacı Musa'nın 3. kuşaktan torunu İBDA-C lideri Salih Mirzabeyoğlu "TİLKİ GÜNLÜĞÜ" adlı kitabında soylarının Arap olduğunu, hatta Kürdistan'a sefer düzenleyen Arap Halit Bin Velit'in soyuna dayandığını yazar. İsteyen araştırabilir. Zaten hiç bir Mutkili ya da Xuyti'li Bu aileyi Mutkili ve Xuytili olarak kabul etmez. Muş ve Bitlis yöresinden olanlar bunu çok iyi bilirler.

    YanıtlaSil
  12. kör Hüseyin paşa benim dedemin dedesidir babam sürekli anlatırdı van ercisli kendisi torunlardandir medenide bir suç işlediği için irana kacar bunu fırsat bilen ismet İnönü medeniye kör Hüseyin paşayı öldürmesi karşılığında affedilecegi ve mükafat alacagini vaad eder eğer Hüseyin paşa oldurulmeseydi şuan Kürtler çok farklı yerlerdeydi ilyas perçem

    YanıtlaSil