22 Temmuz 2010 Perşembe

'Benim meskenim dağlardır'


Tüm yaşamını Ağrı Dağı'nda yaşayarak geçiren ve civar köylerde adeta bir Ağrı Dağı efsanesi olarak görülen 70 yaşındaki Veli Kargın, 'Benim gerçek dostum Ağrı Dağı'dır. Bir daha dünyaya gelsem yine burada yaşarım' diyor.


Veli Kargın, 1939 yılında Doğubeyazıt'ın Mıhtepe köyünde doğdu. 13 yaşında babasını kaybeden Kargın kardeşleri tarafından evden kovulunca dağlara sığındı. 13 yaşından itibaren dağlarda yaşamaya başlayan Kargın'a köylüler destek verip, ihtiyaçlarını karşılamış. Dağlarda çoğu zaman ot toplayıp, avlanarak bazen de köylülerin verdiği yiyeceklerle beslenen Kargın, artık iyice yaşlanınca Doğubeyazıt'a dönmüş. 56 yılını dağlarda geçiren Kargın yeniden dağlara dönmek istiyor ama artık buna gücü yok. Kargın'ın tek isteği, öldüğünde Ağrı Dağı'na gömülmek.

'Hiç hasta olmadım'

13 yaşında babasını kaybettiğini söyleyen Kargın, o günden sonra hayatın adeta kendisine zehir olduğunu söylüyor: 'Kardeşlerimin baskısından kaçıp dağlara gittim. Ağrı Dağı'nı karış karış dolaştım. Dağlarda birçok şey yaşadım. Benim gerçek dostum Ağrı Dağı. Orada yaşarken bazen Ağrı Dağı ile konuşuyordum. Dağlarda özgürdüm.' Dağları mesken edinmiş olan Kargın, 'Ağrı Dağı'nın etrafında onlarca köy vardır. Ben dağlarda çoğu zaman ot yedim, ama civar köyleri benim dağlarda yaşadığımı biliyorlardı. Beni de çok sevdikleri için hep yardımcı oldular. Çocukken çıktım dağa, 70'inde indim. Bazıları bana diyor o kadar yıl dağda nasıl yaşadın. Oysa oralarda yaşamak daha iyi. Mesela tek bir gün bile hasta olmadım. Sağlıklı bir yaşam sürdüm' diyor.

Turistler zarar veriyordu

Doğanın güzel yönleri olduğu gibi çetin koşulları da olduğunu belirten Kargın, çoğu kez kurtların ve domuzların saldırısına uğradığını ve ölümden kendi çabalarıyla kurtulduğunu söylüyor. Kargın, dağlarda en iyi anlaştığı hayvanın ise ayılar olduğunu anlatıyor. Dağda yaşarken insanları gözlemlediğini de söyleyen Kargın, özellikle turistlerin çevreye zarar verdiğini söyledi. Ağrı Dağı'na gelen turistlerle çok fotoğraf çektirdiğini anlatan Kargın, PKK'lileri de yakından tanıma şansı bulmuş. Kargın, şunları söyledi: 'Ben onlar kadar paylaşımcı insan görmedim. Her şeyi paylaşıyorlardı. Onları çok sevdim'
'Beni Ağrı'ya gömün'

Kargın yeniden dünyaya gelse bir daha dağlarda yaşayacağını söylüyor. 'Ağrı Dağı'nı çok özledim. Artık iyice yaşlandım. Dağlarda kalamadığım için şehirde yaşamak zorunda kaldım.' Kargın yeni hayatını ise sevmediğini söylüyor. Bazı insanların kendisine evlenme teklifi yaptığını anlatan Kargın, 'Ben bugüne kadar böyle yaşadım ve böyle yaşamaya da devam edeceğim. Dünyadaki bütün kadınlar benim kardeşimdir. Ben onları hep kardeşim olarak gördüm. O yüzden bu önerileri hep reddediyorum. Dağlarda böyle sorunlar yok. Orda huzur var hayat var.' Bir ömrü dağlarda geçiren Kargın'ın şimdi tek isteği öldüğünde Ağrı Dağı'na gömülmek. AĞRI

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder